Liikkumalla hyvinvointia

Liikunnan olisi hyvä olla osa jokaista päivää jossakin muodossa – vaikka sitten työmatkan verran.

Päivittäinen tapa liikunnasta syntyy helpoiten, kun löytää liikkumismuodon, josta nauttii ja josta saa positiivisia kokemuksia. Intohimo ja halu tekemiseen on loistava lähtökohta. Silloin liikkumisen ilo tulee kuin itsestään.

Olemme kaikki yksilöitä, joten myös iloa tuottavat asiat vaihtelevat. Yhdelle kiehtova liikkumismuoto voi olla hauska, yhteinen jumppatuokio kavereiden kanssa lämpimän veden syleilyssä, toiselle omien ennätysten rikkominen punttisalilla ja kolmannelle rentouttava jooga, tanssi tai kävelyretki luonnon helmassa.

Me autamme sinua löytämään itsellesi sopivimman ja iloa tuottavimman tavan liikkua ja huolehtia itsestäsi. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Mikä on tarpeeksi?

Riku Aalto ja Lasse Seppänen ovat kirjassaan Uusi kuntoilijan käsikirja määritelleet riittävää aktiivisuustasoa. Kestävyysliikuntaa olisi hyvä harrastaa viikoittain joko 2,5 tuntia kohtuurasittavasti tai 1,25 tuntia rasittavasti liikkuen. Kestävyysliikunnalla tarkoitetaan verenkierron sekä hapenkuljetuselimistön harjoittamista esimerkiksi kävellen, sauvakävellen tai pyöräillen.

Lihaskuntoa, liikehallintaa sekä tasapainoa kehittävää liikuntaa suositellaan harjoitettavan kaksi kertaa viikossa. Varsinkin, jos kestävyyskuntoa kehittävät lajit ovat sellaisia, joissa liikehallinta ja tasapaino eivät kehity. Usein ajatellaan virheellisesti, että kävely, hiihto tai pyöräily korvaisi lihaskuntoharjoittelun. Tämä ei pidä paikkansa. Niiden ohella tasapainoa ja kehonhallintaa tulisi kehittää lihaskuntoharjoittelulla.

Parhaimmillaan aerobista kuntoa, tasapainoa ja kehonhallintaa voi kehittää yhtä aikaa. CrossFitin kehittäjä Greg Glassman kehottaa artikkelissaan What is Fitness unohtamaan erottelun kestävyysliikunnan ja lihaskuntoharjoittelun välillä siitä yksinkertaisesta syystä, että eivät arjessa kohtaamamme haasteetkaan noudata tuota erottelua. Monet toiminnallisessa harjoittelussa tehtävät liikkeet jäljittelevätkin luontaisia liikkeitä, joita arkeemme kuuluu. Kyykkyliike on käytännössä sama kuin nousu istuma-asennosta seisomaan. Maastaveto taas vastaa minkä tahansa esineen nostamista maasta. Huomionarvoista näissä luonnollisissa liikkeissä on se, että ne edellyttävät yleensä usean nivelen työskentelyä yhtä aikaa.

Aallon ja Seppäsen kirjassa muistutetaan myös tärkeästä asiasta: passiivisen arjen aiheuttamia ongelmia ei korjata edes päivittäisellä kuntoilulla. Jos siis istuu lähes kahdeksan tuntia päivässä, ei tunnin päivittäinen kuntoilu riitä toimintakyvyn ylläpitämiseen. Ainoa ase rapistumista vastaan on aktiivisuus, jonka eteen voi tehdä pieniä valintoja pitkin päivää.

Siksi liikunnallinen elämäntapa, aktiivinen vapaa-aika, luonnossa liikkuminen ja siirtyminen paikasta toiseen lihasvoimin on parasta, mitä voit tehdä toiminta- ja suorituskykysi ylläpitämiseksi. 

Ei vain siksi, että pitäisi

Haluan kannustaa ihmisiä liikkumaan – ei vain siksi, että pitäisi – vaan liikunnan tuoman hyvän ja energisen olon vuoksi ja siksi, että se on hauskaa. Samalla saa tilaisuuden tavata samanhenkisiä kavereita. Lopputulos on toivottavasti se, että liikumme, koska haluamme liikkua emmekä siksi, että meidän pitäisi.

Toki on myös niitä hetkiä, kun tekeminen tuntuu raskaalta, vaikealta tai jopa ylivoimaiselta. Sekin kuuluu asiaan ja on ihan ok. Epämukavuusalueella saa ja pitää joskus käydä. Mikään ei voita sitä fiilistä, kun huomaat, että tämähän menikin hyvin. Itsensä voittaminen on kerta toisensa jälkeen uskomaton kokemus. Tietenkin onnistumisia tulee aluksi enemmän ja kunnon noustessa harvemmin, mutta määrätietoinen työskentely kohti tavoitteita palkitsee aina – enemmin tai myöhemmin.

Tavoitteet jokainen määrittää itse. Niin kuin coach Glassman artikkelissaan sanoo: ”Olympiaurheilijan ja oman isovanhempamme tarpeet liikunnan suhteen eivät eroa niinkään harjoittelutapojen, vaan määrien suhteen. Siinä, missä ensimmäinen tavoittelee toimintakyvyn ylivoimaa, jälkimmäiselle riittää toimintakyvyn ylläpito". 

Kehosi on mitä ihmeellisin koneisto. Mitä enemmän muistat sitä harjoittaa ja huoltaa, sitä paremmin se toimii ja sitä paremmin sinä voit.

Olet lämpimästi tervetullut tutustumaan Training Studio Aquaan. Liikutaan yhdessä!

Anna

Arkisto

Tuoreimmat kuulumiset Facebookissa